mandag den 30. marts 2015

Didaktisk relationsmodel

I dag har vi haft vejledning med Stine. Vi fremlagde hvad vi har lavet indtil nu, for at høre om vi var på rette vej. Resten af dagen har vi rettet vores opgave igennem og reflekteret over hele fores forløb i MKD. Vi har derudover lavet diasshow til fremlæggelsen.

Her er vores endelige opgave:
 
 
 
 
Didaktisk relations model

Indhold

Vi besøger en børnehave i Skovlunde, hvor vi laver et lille projekt på et par timer, med 5 børn. Vi har forberedt nogle ord, som de i fællesskab skal associere over og finde frem til hvad betyder for dem. De tager et billede af det. Eksempelvis ordet ”glæde”, som kunne være et sted på legepladsen, hvor de synes det er sjovt at lege og giver dem glæde. Det kan også være et billede af en af børnene, som ser glad ud.

Mål

Vores mål med projektet er at få styrket børnenes brug af mediet til at udtrykke og formidle sig selv igennem. Samt bruge det digitale medie som det fælles tredje. Så vi dermed får skabt et fællesskab.

Læringsforudsætninger

Vi har valgt at bruge 5 børnehavebørn til vores projekt. Børnene er udvalgt af pædagogen vi har lavet aftale med, så da vi ikke kender børnene i forvejen har vi en generel forventning om deres kunnen i forhold til vores projekt.

Rammefaktorer

Vi lånte et kamera fra skolens bibliotek. Projektet foregik i et lille rum omkring et bord. Vi havde en tidshorisont på 2 timer, men endte kun ud med at bruge 45 minutter, da børnene ikke kunne fastholdes i aktiviteten længere end det.

Læreprocessor

Vi planlagde at gå ud fra Klaus Thestrups ”Eksperimenterende fællesskab”, hvor vi startede ud som ”Mester”, fordi vi ved mere end børnene og fordi vi har et ansvar for at formidle vores viden videre til børnene. Undervejs i forløbet påtog vi os rollen som ”Guide”, da vi havde ansvaret for at rammesætte forløbet og sikre os at alle får mulighed for at deltage, uanset deres kompetencer.                      
                      

Vi har valgt også at fokusere på æstetiske læreprocesser grundet at børnene får en mulighed for at udtrykke sig selv via et produkt. Æstetik rummer fortolkning af os selv, hvor man kommunikerer fra til og om følelser. 

 

Evaluering/Vurdering

Vi har været ude i Menigheds Børnehaven i Skovlunde, hvor vi fik afprøvet vores projekt med 5 børn i alderen 4-5 år. Vores mål med projektet var bl.a. at få styrket deres brug af mediet som formidling. Underves i forløbet fandt vi frem til, at ordene vi har valgt, var for svære for nogle af børnene, og de derved ikke var i flow. Vores mål blev ikke indfriet, da tidshorisonten var for kort, så det var begrænset hvor meget deres brug af mediet, kunne nå at blive styrket.  Vores plan var at det skulle blive et fælles projekt for børnene og derved få skabt det fælles tredje, men da børnene ikke har udviklet deres sociale kompetencer endnu, var det næsten umuligt at få dem til at samarbejde om det fælles projekt. Vi havde en af de faste pædagoger med undervejs, hvilket gjorde at samtalen mellem børnene om de forskellige ord, kunne opretholdes.  Hun var god til at spørge ind til hvad ordet betød for dem, hvilket havde været svært for os da vi ikke rigtig kendte noget til de forskellige børn.

Vi valgte at gå ud fra Klaus Thestrups model: ”eksperimenterende fællesskaber”, da det gav mening for os, fordi vi startede ud med at formidle vores viden videre til børnene, hvorefter de skulle afprøve vores medieleg. Da det for nogle af børnene, var helt nyt at bruge et kamera, trådte vi ind i rollen som Guide. Ligeså når ordene skulle forklares. Vi guidede børnene, så alle blev set og hørt og alle børn fik mulighed for at deltage, uanset deres kompetencer.

I projektet havde vi indtænkt æstetiske læreprocesser, hvilket kom til udtryk ved at de fik ord, hvor de derefter kunne udtrykke sig via et medie, som i vores tilfælde var et kamera.

Vi har snakket i gruppen efterfølgende om projektet mht. hvad vi kunne have gjort anerledes og hvad der fungerede. Vi var ret enige om at, de ord vi havde valgt såsom ”ked af det” og ”elsker” var for sværere i forhold til målgruppen, da de ikke vidste hvordan de skulle formidle det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar