mandag den 7. december 2015


Det Kgl. Vajsens Fritidshjem – Målgruppeanalyse
Fritidshjemmet ligger på Nørre Farimagsgade i et folkerigt område. Det er oprettet for Det Kgl. Vajsenhus skole og modtager fortrinsvist børn herfra; børn af enlige forsørgere, børn i familiepleje eller forældreløse børn.
Det hele startede i 1945, da nogle læreinder ved det Kgl. Vajsenhus skole mente, at de yngste elever ikke burde gå på gaden alene, imens deres enlige mødre var på arbejde. Det blev besluttet at oprette en fritidsordning på Vajsenhuset, hvor eleverne kunne opholde sig indtil kl. 16.30 og samtidig kunne for hjælp til lektier. I starten var der tilmeldt 50 børn.
I dag er der tilmeldt 65 børn, men generelt er der ca 40 børn i huset. Flere af børnene kommer fra et skilsmissehjem og er mærket af hjemmets problemer og personalet skal tit konferere med forældrene. Andre børn er donor børn og har dermed kun en mor. Og andre har en ret ”normal” familie konstellation. Huet emmer af at der er plads og rum til alle. Der er mange krea-rum, hvor børnene kan skrive sig på kø-lister, så alle får tur. Specielt medierummet er populært. Børnene kommer fra skolen, som er nabohuset, ved 13-tiden og derfra har de frit spil for resten af dagen. De kan skrive sig på de forskellige små værksteder eller fordybe sig i lektier og hente hjælp fra en voksen. Der er også plads til bare at være sig selv, hvis det er nødvendigt.
Personalet holder møder hver torsdag, hvor enkelte lærere og evt. udefrakommende, så som en specialist eller anden fagperson, deltager. På mødet snakkes om konflikter, specifikke episoder, enkelte børn, hvis det er nødvendigt. Der sparres med lærerne. En gang om måneden er dette personalemøde et planlægningsmøde, hvor den kommende måneds aktiviteter nedskrives.  

Mobilpolitik
Mobiltelefoner er en stor del af vores hverdag, og det er en udvikling, der er kommet for at blive. Derfor er der behov for at lave nogle retningslinjer for brugen af disse.
Vi mener, at det også er institutionens opgave, sammen med jer forældre at give børnene en god kultur på dette område. I den forbindelse har vi lavet nedenstående punkter, som vi forventer I forældre er opmærksomme på og taler med jeres barn om.
Først og fremmest vil vi minde jer forældre om at bruge telefonen med omtanke. En SMS eller et opkald er forstyrrende og med til at ødelægge lege og aktiviteter for jeres barn.
1.      Det er ikke tilladt at optage billeder, video eller lave lyd optagelser af andre personer fritidshjemmet. Det er ubehageligt at blive fotograferet eller video filmet hvis man ikke ved det, eller ikke har lyst til det. For at det ikke skal give anledning til ubehagelige episoder, har vi besluttet, at børnene ikke må bruge disse funktioner på mobiltelefonen. Foto, video eller lydoptagelser med mobiltelefonen må kun foregå i særlige tilfælde med personalets tilladelse.
2.      På fritidshjemmet fører vi dagligt kontrol, med hvilke børn der møder. Når et barn er registreret som fremmødt, har fritidshjemmet tilsynspligt med barnet, indtil barnet afhentes, eller efter aftale sendes hjem, hvilket også registreres. Derfor skal i være opmærksomme på, at aftaler om at gå hjem fra fritidshjem skal laves med fritidshjemmet via Iportalen og ikke kun med jeres barn. Medmindre jeres barn har selvbestemmer. I forældre er forpligtede til at holde os opdaterede.
3.      Oplever i at blive ringet op af jeres barn, som er ked af det eller har været i en konflikt, så opfordrer altid barnet til at søge en voksen på fritidshjemmet. Konflikter skal løses blandt de implicerede parter på stedet og ikke via samtale med forældre over mobiltelefonen.
4.      Vores forventninger er, at inden I giver jeres barn en mobiltelefon med på fritidshjemmet, har I instrueret jeres barn i god og fornuftig brug af denne. Eksempelvis at mobiltelefonen ikke er i brug når man spiser, deltager i en aktivitet eller andre sociale sammenhænge, da dette kan virke forstyrrende og også uhøfligt.
5.      Internet på mobiltelefoner er ikke tilladt, da det ikke er muligt for os at sortere i, hvad børnene har adgang til på nettet. Vi mener heller ikke, at det er hensigtsmæssigt, at børnene har fri adgang til de sociale medier uden vejledning fra voksne.
Hvis barnet ikke kan administrere reglerne for brug af mobiltelefonen på fritidshjemmet, inddrages den og udleveres, når barnet går hjem.
Det er på eget ansvar at medbringe mobiltelefoner. Fritidshjemmet dækker ikke bortkommende eller ødelagte telefoner. Der er mulighed for at aflevere mobiltelefonen slukket på kontoret, hvis den ikke skal bruges.


Computerpolitik
Hvorfor computere på fritidshjemmet?
  • Computere er en integreret del af børn og voksnes hverdag. Derfor skal alle børn på Det Kgl. Vajsenhus have mulighed for at blive fortrolige med nutidens teknologi.
  • Computere styrker børnenes kompetencer.*
  • Computere giver børn sociale relationer.
*Styrker øje-hånd koordinationen, at spille forskellige spil, der blandt andet styrker koncentrationsevnen, finmotorikken, reaktionsevnen, evnen til at løse problemer og tænke strategisk.

Regler for brug af computere på fritidshjemmet
  • En voksen skriver barnet/børnene på en liste uden for computerrummet. Et barn må spille en halv time om dagen alene og flere børn, som spiller sammen, må spille en time.
  • Mandag må 0 kl. ikke spille, tirsdag må 1 kl. ikke spille,onsdag må 2 kl.ikke spille, torsdag må 3 kl.ikke spille og fredag må alle spille.
  • Børnene må ikke have spil og lignende med hjemmefra, fordi personalet skal kunne kontrollere hvilke spil, der spilles og fordi rummet skal rumme lige muligheder for alle børn.

Hvordan vælger vi spil?
Vi går primært efter spil, hvor der er mulighed for at flere børn kan deltage på samme tid for blandt andet at styrke det sociale element.
Vi forsøger at have et alsidigt udvalg af spil for at kunne stimulere og udfordre størstedelen af børnegruppen.
I forhold til vold skelner vi imellem, hvor virkelighedstro spillet er. Det vil sige at vi for eksempel skelner mellem figurer, der ligner almindelig mennesker og fantasifigurer. Vurderer vi, at spillet er for virkelighedstro, spilles det ikke på fritidshjemmet (heller ikke på medbragte spillemaskiner). Derfor er spil som GTA ikke tilladt på fritidshjemmet.
Med hensyn til spillene kigger vi på den rating, der er på spillet (PEGI-rating). PEGI er en forkortelse af Pan European Game Information. Den kan vejlede os om, hvorvidt
Indholdet af et spil er passende for aldersgruppen af børn på fritidshjemmet. PEGI-ratings er således ikke lov eller forbud, men er blot ment som retningslinjer, hvorfor det altid vil være pædagogernes faglige vurdering, der bestemmer, om et spil tillades eller ej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar